Begin december 2022 werd de Hasselt-app gelanceerd als tool waarbij de stad letterlijk in je broekzak zit. De app werd niet enkel ontwikkeld voor administratieve toepassingen, maar bevat ook talrijke praktische functionaliteiten met een positieve impact op het dagelijkse leven van iedere Hasselaar, zoals een gepersonaliseerde huisvuilkalender of een digitale portefeuille voor Hasselt-bonnen.
“Met de belofte dat we voor elke download €1 zouden schenken ten voordele van “De Warmste Week” gaven we de lancering van de Hasselt-app een extra duwtje in de rug”, legt schepen Dewael uit. “En met resultaat, want de app werd in de eerste 3 weken maar liefst 5.505 keer gedownload waardoor we een bedrag van 5.505 € schonken aan ‘De Warmste Week’.”
Maar ook nadien vielen de downloads niet stil, wel integendeel.
“Dit bewijst dat onze app een groot succes is”, gaat burgemeester Vandeput verder. “We verhogen de betrokkenheid van de Hasselaar via deze directe communicatie en dienstverlening. En zo zorgen we ervoor dat niemand iets moet missen van de vele activiteiten en diensten die onze stad rijk is. Een goede en transparante communicatie is immers een absolute voorwaarde om een solide relatie tussen de Hasselaar en de stadsdiensten uit te bouwen. Snelle, eenduidige en efficiënte communicatie: dat is exact waar deze app voor staat.”
Met de verspreiding van de stadsapp schakelde de digitale dienstverlening van de stad Hasselt nóg een versnelling hoger.
“We zien dat de toepassingen in de Hasselt-app in de smaak vallen”, vertelt schepen Dewael. “De meest bezochte pagina is ‘De afvalkalender’, die bovendien een bericht stuurt wanneer welk afval wordt opgehaald. Daarnaast wordt ook het ‘Digitaal Loket’, waar je digitaal attesten kan opvragen en ontvangen, veelvuldig bezocht. De top 3 wordt vervolledigd door ‘Mijn Burgerprofiel’. Maar ook ‘Uit in Hasselt’ en ‘Shoppen in Hasselt’ zijn drukbezochte pagina’s.”
Ondanks de positieve feedback is het werk nog niet af.
“We hebben een symbolische grens van 10.000 downloads bereikt, maar onze ambitie rijkt verder”, besluiten burgemeester en schepen. “We blijven investeren in onze Hasselt-app zodat we in volgende versies nog meer diensten digitaal kunnen aanbieden en het gebruikerscomfort van de Hasselaar nog kunnen verbeteren”.