Het is een verrassende invalshoek waarmee Stad Hasselt de nieuwste spraakmakende toeristische campagne lanceert. “Er valt zoveel te beleven in de hoofdstad van Limburg. Je vindt er niet alleen de knapste vrijgezellen van het land, maar ook boeiende musea, gezellige terrassen, inspirerende fietsroutes, stijlvolle winkels en bovenal lekker eten. De campagne bouwt verder op het smaakgegeven dat zo verbonden is aan het DNA van Hasselt,” aldus burgemeester Steven Vandeput. 

 

Hasselt smaakt naar meer

 

“Hasselt heeft een stevige naambekendheid als ‘Hoofdstad van de Smaak’ waar mode en gastronomie bezoekers aantrekken. Waar ‘zien’ en ‘gezien worden’ tot een levenskunst is verheven. Soms chic en afgeborsteld, soms gedurfd en een tikkeltje rebels. Tegelijk is de stad ook gastvrij, vrijgevig en ruimdenkend,” licht schepen van Toerisme Rik Dehollogne de campagne toe.

 

Vandeput: “Hasselt staat voor kwaliteit en stijl. En dat geldt blijkbaar ook voor de Hasseltse vrijgezellen, die volgens Elitedating.com de knapsten van het land zijn. Een extra reden om op citytrip naar Hasselt te komen.”

 

De campagne bestaat uit vijf korte filmpjes die ingaan op een Hasselts thema: gastronomie, fietsen en groen, kunst en musea, mode en shoppen en zomerse terrasjes. Het scenario wordt telkens opgebouwd rond een Hasselaar en een bezoeker die ter plekke verliefd worden op elkaar én op Hasselt, om te eindigen met de slogan ‘Hasselt smaakt naar meer’. Het betreft een ‘awareness campagne’ die Hasselt als hoofdstad en uitvalsbasis voor heel Limburg op de kaart moet zetten.

 

Kwalitatieve, stijlvolle stadsmarketing    

 

“De campagne is allesbehalve een standaard toeristische campagne. Hasselt wijkt als smaakmaker en spraakmaker heel bewust af van de platgetreden paden. We gingen op zoek naar iets unieks, iets wat alleen Hasselt kan bieden. En daarvoor moeten we verder durven kijken dan voorspelbare toeristische claims zoals gastronomie, natuur of erfgoed,” zegt schepen Dehollogne. 

 

Uit een bevraging van ‘EliteDating’ bij meer dan 100.000 Belgen blijkt dan dat de aantrekkelijkste vrijgezellen van het land in Hasselt wonen. “Dit unieke gegeven kreeg een eigen artistieke, cinematografische invulling. De filmpjes brengen de magie van het normale dagelijkse leven in beeld. Het gaat over eenvoudige, maar waardevolle ervaringen die je in Hasselt kan opdoen: ‘the magic in the normal’,” legt Katleen Bosmans, diensthoofd van Visit Hasselt uit.

 

“Een hoogstaande aanbod verdient een campagne van niveau. Dat komt tot uiting in de bijzonder knap gemaakte filmpjes en campagnebeelden. Ook op vlak van toeristische communicatie en stadsmarketing gaat Hasselt dus voor kwaliteit en stijl,” besluit Vandeput.