In mei 2022 startten de eerste voorbereidende werken langs de Diepenbekerweg voor de nieuwe site, een project met een investeringskost van 5,9 miljoen euro, verdeeld over verschillende partijen: stad Hasselt, Fluvius, Provincie Limburg en Agentschap Wegen & Verkeer.
“We hebben een grote waaier van werken uitgevoerd. Om het overzicht en de continuïteit te bewaren opereerden we als opdrachtgever en bouwheer”, vertelt schepen Laurence Libert, bevoegd voor Openbare Werken. “Niet alleen de infrastructuur en wegenis voor de nieuwe KMO-zone maar ook parkeerplaats voor 250 wagens en fietspaden voor de recreatieve fietser die Rapertingen verbindt met het centrum van Hasselt. Alles in totaal goed voor zo’n 2324m² asfaltverharding. Om overlast voor buurtbewoners te beperken hebben we 2 groene buffers voorzien tussen de KMO-zone en de woonbuurt. Daarnaast hebben we de capaciteit van het bufferbekken aan de Singelbeekstraat verdubbeld.”
De nieuwe KMO-site is goed nieuws voor de economische ontwikkeling van stad Hasselt.
Burgemeester Steven Vandeput (N-VA): “De stad Hasselt investeerde 860.000 euro in dit project. Hiermee willen we onze Hasseltse KMO’s extra ruimte aanbieden om zich in onze stad te kunnen vestigen en hier hun handelsactiviteit uit te voeren. We zijn ervan overtuigd dat deze zone een nieuwe handelslong van Hasselt wordt.
Er werd ook de nodige aandacht besteed aan een goede ontsluiting van de nieuwe site.
“De komst van de nieuwe KMO-zone mag allerminst het doorgaand verkeer tussen Hasselt en Diepenbeek verstoren. Met de aanleg van een nieuwe rotonde op de Diepenbekerweg is vlotte doorstroming van het verkeer gegarandeerd”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Die rotonde, waarvoor we 950.000 euro investeerden, was als eerste klaar en werd al in gebruik genomen in oktober 2022.”
Naast ontsluiting voor het autoverkeer werd er ook gedacht aan vlot fietsverkeer.
“Met de aanleg van een nieuwe fietssnelweg, die de fietstunnel tussen de Diepenbekerweg en Maastrichtersteenweg verbindt met de Gouverneur Verwilghensingel, waar de fietsostrade aansluit op het bestaande fietspad, komen we het fietsende woon-werkverkeer tegemoet”, besluit gedeputeerde Bert Lambrechts (N-VA).