De paasvakantie was een succes voor de Hasseltse horeca en handel. Met meer dan een half miljoen unieke bezoekers die in het Hasseltse kernwinkelgebied passeerden, zijn burgemeester Vandeput en bevoegd schepen Dehollogne uiterst tevreden.
Investeringen
“Onze toeristische dienst merkt een duidelijk effect van de ‘Warmste Week’ die tijdens de kersperiode in ons stadscentrum doorging. Dat massa-evenement verliep vlekkeloos en trok heel wat nieuwe mensen aan. Dat zorgde ervoor dat onze bezoekers een positief gevoel overhouden aan Hasselt én nu dus ook terugkeren. Soms voor meerdere dagen. Dat is natuurlijk belangrijk. Hierdoor zetten we Hasselt nog meer op de kaart als shopping- en belevingstad. We gaan die weg blijven bewandelen. Er staan immers nog heel wat grote evenementen op onze activiteitenkalender. Bovendien blijven we werken aan de verbetering van ons openbaar domein waardoor er telkens weer nieuwe aantrekkingspolen ontstaan. Hasselt blijft een stad in volle evolutie waar de investeringen rechtstreeks ten goede komen van de inwoner, de handelaar en de bezoeker,” aldus een fiere burgemeester.
Randanimatie
Ook de schepen van Lokale Economie en Toerisme, Rik Dehollogne, kijkt met gepaste trots naar de cijfers. “Het is fijn om te merken dat onze inspanningen lonen. We proberen de bezoekers een totaalbeleving aan te bieden, zoals bijvoorbeeld het optreden van onze Eurovisiesong-inzending Gustaph waarmee we de Paasvakantie aftrapten,” vertelt Dehollogne.
Topdag
De absolute topdagen waren zaterdag 8 en zaterdag 15 april met respectievelijk 44.273 en 45.503 bezoekers in de binnenstad. Het gemiddeld aantal bezoekers op een zaterdag ligt rond de 33.500. “Daar gaan we dus los over en dat zijn unieke bezoekers. Mensen die minder dan een half uur in de binnenstad verblijven worden daar niet eens bijgerekend. Ook het aantal verblijfstoeristen steeg. In totaal verbleven er 55.450 bezoekers één of meerdere nachten in onze stad. Dat is dubbel zoveel als het gemiddelde. De reacties vanuit onze hotels bevestigen die positieve flow. Met deze cijfers in de hand gaan we verder werken om Hasselt nog meer op de kaart te zetten,” besluit Dehollogne.